Skip to content

Бергман – душата на Швеция

март 17, 2008
Автор: Маарет Коскинен

На 30 Юли смъртта най-накрая застигна Ингмар Бергман. Обратно на онова, което бихме си помислили, смъртта за Бергман няма нищо общо с познатия, облечен в черно персонаж от „Седмият печат”. Бергман по-скоро я виждаше като клоун с нарисувано бяло лице, облечен с бели и лъскави дрехи. „Белите клоуни са красиви, издържливи, опасни и в равновесие в границата между смъртта и разрушителната сексуалност.”, пише той в своите мемоари.

Смъртта на Бергман слага край на една изключително важна, дори огромна епоха в шведската култура. Една умопомрачитрелна творческа сила, почти вулканична, създала за половин век повече от 40 филма, над сто представления, а в последните години се възвръща и литературното му вдъхновение. Творческа мощ, коята спокойно може да се възприеме като природен закон: солиден като стар шведски бор, който изглежда така сякаш винаги е съществувал. Бергман винаги ще е част от идеята, че ние разполагаме с нас самите. Както един критик го формулира: „ Когато се случи нещо с Бергман, Швеция потъмнява и скърби”.

Това, което най-много ни учудва у Бергман е неговата способност да повтаря едно и също нещо, но всеки път да го прави по абсолютно различен начин и с различен тон. Колко от нас не са били озадачени и объркани от неговите филми? „Не беше ли в онази сцена, когато….?” казваме, преди да се сетим, че търсим нещо, което сме гледали в друг негов филм. Да можеш да излизаш и влизаш от различните филми и сцени така сякаш са парчета от един и същ калейдоскоп, който можеш да обърнеш, така че светлината да падне по различен начин и да се получи съвсем различен и нов образ – това само по себе си е знак за необикновеността и величеството на неговите филми.

Много хора свързват името на Бергман и с много телевизионни филми. През 70-те години Бергман се обръща към телевизията за да се освободи от елитарния етикет и да достигне до повече и по-различна публика. Неговият начин да показва бедствията и фалша в семейния живот е като удар под кръстта за зрителите. „Сцени от един брачен живот” (показан по телевизията в 4 епизода) е единственото телевизионно предаване (като изключим слаломите на Ингмар Стенмарк), което успяло да опразни шведските улици. А в Дания, след излъчването му, статистиката отчита бум на разводите – за голямо забавление на Бергман. За младото поколение, неговото име вероятно подсеща най-вече за невероятната история „Фани и Александър”, разказваща за млад мъж с ясновидски способности. Както Александър, младият Бергман е притежавал laterna magica”, „магическа машина, чиято светлина създаваше странен и вълнуващ свят върху майчините завеси закачени на стената”.Явно е, че детството на Бергман е голям източник на вдъхновение за него. „Винаги стигам до момента, в който трябва да призова образи от детството си, да се разходя из тях, за да открия светлина, парфюм, хора, стаи…”, пише Бергман в „Laterna Magica”. Той се отправя към тези образи в своите последни години, и преди всичко се насочва към конфликтите с родителите му, тема, която се появява отново и отново в неговите филми.

Не трябва да забравяме, че творбите му от последните години, са пропити с автобиографични елементи. Големият, но остаряващ кинематографист е искал да има последната дума относно собствения си живот. Най-вече, за да се запази това, което трябва да бъде сред орди от критици, експерти и всички тези лешояди, за които Бергман беше наясно, и които се препираха ден след ден до смъртта му.

Както той самият казва преди няколко години: „Трябва да се намери начин да се организира епилог”. Днес трябва да кажем, че той не само е организирал епилога, но и веднъж за винаги го е завършил.

bergmaningmar.jpg

Автор: Maaret Koskinen

Maaret Koskinen е преподавател по кино в Стокхолмския Университет, автор на няколко книги за Бергман и

натоварена със съхраняването на частния му архив.

Източник: www.courrierinternational.com

Advertisements
No comments yet

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: