Към съдържанието

Бергман говори за други големи режисьори

март 19, 2008

Interview with Jan Aghed, published in the Swedish daily newspaper Sydsvenska Dagbladet (May 2002)

На 84 години Ингмар Бергман дава едно интересно интервю, в което изказва мнението си за някои големи режисьори. Интервюиращият е филмовият критик Jan Aghed. Ето и моят превод.

Бергман за Орсън Уелс:

„ За мен той е просто една измама. В него няма нищо, той не е интересен. Имам копие от „Гражданинът Кейн”, който е любим филм на критиците и винаги е в топ 3 на всички филмови класации, но за мен е много скучен. Отгоре на всичкото актьорите са некадърни. Не е за вярване, че този филм е толкова хвален и уважаван.

Агед: А какво мислите за The Magnificent Ambersons”?

Бергман: Ха. Ужасно скучен филм. А и аз никога не съм харесвал Уелс като актьор, защото той всъщност въобще не е актьор. В Холивуд има две категории: има актьори и личности. Орсън Уелс беше голяма личност, но когато играе Отело всичко отива в канавката. Според мен той е безкрайно надценен кинематографист.

Бергман за Микеланджело Антониони:

„ Антониони има два шедьовъра, останалите му филми могат въобще да не се гледат. Единият е „Фотоувеличение”, който съм гледал много пъти, а другият е „Нощта”, също прекрасен филм, въпреки че това най-много се дължи на младата Жана Моро. Имам копие на „Викът”, но това е толкова скучен филм, толкова дяволски тъжен. Знаете ли, Антониони всъщност никога не научи занаята. Той се концентрираше върху единични образи и всъщност никога не осъзна, че филмът е ритмичен поток от образи, движение. Със сигурност има прекрасни моменти в неговите филми. Но например, гледайки „Приключението” не изпитвам нищо друго освен безразличие. Никога не можах да разбера защо Антониони е толкова одобряван и хвален. А и смятам, че неговата муза Моника Вити беше ужасна актриса”

Бергман за Федерико Фелини:

„Веднъж трябваше да работим заедно с Фелини и Куросава, да направим по една любовна история за филм продуциран от Дино де Лорентис. Отидох в Рим с моя сценарий и прекарах доста време с Фелини докато чакахме Куросава. Но Куросава така и не можа да напусне Япония заради здравословното си състояние, така че проектът се провали. Фелини точно завършваше „Сатирикон”. Прекарах много време с него в студиото му и го видях как работи. Харесах веднага и като човек и като режисьор и до ден днешен гледам филмите му, като „Пътят” и „Амаркорд”.

За Франсоа Трюфо:

„Харесвах Трюфо и то много. Бях възхитен от начина, по който той се обръща към публиката и неговият начин на разказване на истории. „Американска нощ” е прекрасен филм. Другият филм, който обичам да гледам е „Дивото дете” с неговия изящен хумънизъм”

За Жан-Люк Годар:

„Никога не съм могъл да извадя нещо стойностно от неговите филми. Те са лошо построени и мъртви. Кинематографично са безинтересни, а освен това са и скучни. Годар за мен е много скучен. Той прави филмите си за критиците. Един негов филм „Мъжко-женско” е сниман тук в Швеция, но беше умопомрачително скучен”

Бергман казва за филма на Тарковски „Андрей Рубльов”, че е един от най-любимите му филми и гледайки го е изпитал едно незабравимо филмово преживяване.

За американското кино:

„От днешните режисьори, съм много впечатлен от Стивън Спилбърг, Скорсезе ,Копола и Стивън Содърбърг. Всички те имат какво да кажат на публиката, те правят филмите си с много страст. „Трафик” на Содърбърг е удивителен филм. „Американски прелести” и „Магнолия” са други примери за хубаво американско кино.



One Comment leave one →
  1. март 20, 2008 12:18 pm

    „Магнолия“ е прекрасна несъмнено :))

Вашият коментар